Sunday 28 October 2012

2 Tahun, Tiada Pelajar Malaysia di Harvard



Harvard Universiti, sememangnya pusat pengajian undang-undang  antarabangsa yang tidak asing lagi. Namun, adakah kita tahu bahawa sudah hampir 2 tahun PELAJAR MALAYSIA tidak diterima ke universiti tersebut.

Setiap tahun, sekurang-kurangnya seorang yang berjaya diterima masuk. Bezanya sejak 2 tahun terakhir, menunjukkan kesemua permohonan-permohonan pelajar  Malaysia untuk masuk ke universiti paling berprestij di dunia, Universiti Harvard ditolak kerana dilihat tidak layak dari segi kualiti dan kebolehan untuk bersaing.
Sekali pandang, inilah dia serpihan kesan disebalik sistem persekolahan di Malaysia. Sistem persekolahan di Malaysia ada baiknya, tetapi masih ada ruang yang perlukan perubahan besar dalam sisitem persekolahan di Malaysia.
by :  http://beritasemasa.com/univerisiti-harvard-malaysia
PLAN A - Success in examination
PLAN B - Survive in Life by having SOFT SKILLS
That is what we should plan in our life. Besides, academic skills, we must have these soft skills ( personality, mannerism, habits and attitude ).
I hope that Malaysian can be more socialized, avoid materialistic and save our environment for our next generation. Don't forget to be more respectful. 
Always think First Class.
Close the gap between first and second so that we can be number one.
This is just an article for my readers. Some of these articles are from beritasemasa. So, do you have a hope to go to the Harvard University, think about it twice.
Assalamualaikum



No comments: